10

اکتبر
2022

کانادا موانع اقامت دائم پزشکان را بر می‌دارد

Posted By : کاناداهوم/ 59

کانادا موانع اقامت دائم پزشکان را بر می‌دارد

اخبار, اخبار اکسپرس انتری در:

اداره مهاجرت کانادا هم اکنون به پزشکانی که در کانادا هستند اجازه می‌دهد تا تحت برنامه‌های اکسپرس انتری برای اقامت دائم اقدام کنند.
از آنجا که کانادا با کمبود پزشکان مجرب در تمام استان‌ها مواجه است، اداره مهاجرت کانادا تغییراتی را اعمال کرده که پزشکانی را که به صورت موقت داخل کانادا هستند از برخی شرایط کنونی که در اخذ اقامت دائم از طریق برنامه‌های اکسپرس انتری وجود دارند معاف کند.
پزشکانی که داخل کانادا دارند کار می‌کنند اغلب نمی‌توانند واجد شرایط اکسپرس انتری باشند چرا که پزشکانی که در کانادا هستند اغلب از مدل پرداخت “هزینه در برابر خدمت” استفاده می‌کنند که با مدل سنتی رایج در رابطه بین کارفرما – کارمند متفاوت است. بر روی کاغذ این بدین معناست که بسیاری از پزشکانی که در حال حاضر به عنوان مقیم موقت در کانادا هستند خوداشتغال هستند.
افراد خوداشتغال یا خویش‌فرما که این تجربه را داخل کانادا کسب می‌کنند واجد شرایط بسیاری از مسیرهای مهاجرت اقتصادی/کاری نظیر مسیرهای زیرمجموعه اکسپرس انتری نیستند. شایان ذکر است که خویش‌فرما بودن به خودی خود متقاضی را فاقد شرایط نمی‌کند. اگر متقاضی حداقل یک سال سابقه کار در خارج از کانادا کسب کند و یا در کانادا کارمند باشد می‌تواند واجد شرایط یکی از برنامه‌های اکسپرس انتری باشد.
شان فریزر وزیر مهاجرت گفته که هدف این مانع نشانه‌ای است برای پزشکان تا بدانند که از حضور و اقامت آنها در کانادا استقبال می‌شود. فریزر که هفته پیش در نیو گلاسگوی نوا اسکوشیا بود در مورد این اقدام جدید نظرات مثبتی داشت.
فریزر گفت که “در استان من به طور ویژه، پزشکانی که در خارج از کانادا به دنیا آمده‌اند به سالم نگه داشتن خانواده‌ها و مراقبت از جمعیت سالمند ما کمک کرده‌اند. مهارت‌های آنها منابع مهمی در جامعه ما هستند و دیری نخواهد پایید که این پزشکان به همسایه‌ها، دوستان و رهبران ما تبدیل خواهند شد. اقامت مجدد پزشکان در نوا اسکوشیا و یا سایر مناطق کانادا اقامت، بازی برد – برد است. اقدامات جدید سیگنالی است به پزشکان که ما با آسان‌تر کردن انتخاب کانادا برای اقامت دائم آنها، می‌خواهیم آنها اینجا بمانند.“
این اقدام تلاش دیگری است از اداره مهاجرت برای جذب و نگه داشتن پزشکان و سایر کادر درمان. تا ماه ژوئن ۲۰۲۲ حدود ۴۳۰۰ مقیم دائم از طریق مسیرهای مربوط به کادر درمان در مسیر TR2PR وارد کانادا شده‌اند.  
کمبود کادر درمان در سراسر کانادا
در حال حاضر نرخ آگهی شغلی بخش سلامت و درمان کانادا حدوداً ۶ درصد است. این بدان معناست که در فصل دوم ۲۰۲۲ حدود ۱۳۶۰۰۰ جایگاه شغلی در حوزه سلامت و درمان بوده که باید پر می‌شدند. مانیتوبا با ۶.۷ درصد بالاترین نرخ آگهی‌های شغلی را دارد.  
داده‌های اداره مهاجرت بیانگر این است که از هر چهار نیروی کادر درمان در کانادا یک نفر مهاجر است. که این شامل ۳۶ درصد پزشکان می‌شود. همین داده‌ها نشان می‌دهند که حدود ۵۰۰ هزار نیروی کار در بخش سلامت و درمان وجود دارد که بالای ۵۵ سال هستند و بنابراین ظرف یک دهه آینده به سن بازنشستگی یعنی ۶۵ سالگی خواهند رسید. برای مقابله با این کمبود و کمبود در نیروی کار سایر بخش‌ها، برنامه سطوح مهاجرت تعداد بالاتری از مقیمان دائم جدید در تمام برنامه‌های مهاجرتی را هدف می‌گیرد. اکثر تازه‌واردان از برنامه‌های مهاجرت به کانادا در دسته اقتصادی می‌آیند.
تا به اینجای سال ۲۰۲۲، اداره مهاجرت بیش از ۸۶۰۰ درخواست اقامت دائم و موقت را از اتباع خارجی که قصد کار در بخش درمان را دارند پذیرفته است.
بیشتر بخوانید:بازار کار پزشک متخصص در کانادابازار کار پزشک عمومی و خانواده در کانادا
تغییرات در اکسپرس انتری
استثنا برای پزشکان نشانه‌ای از آغاز تغییرات در اکسپرس انتری است که انتظار می‌رود از ۲۰۲۳ شاهد آن باشیم. ژوئن گذشته لایحه Bill C-19 در پارلمان مورد تأیید سلطنت رسید و این به اداره مهاجرت اختیار بیشتری برای انتخاب متقاضیان اکسپرس اینتری که سابقه کار، تحصیلات و یا مهارت‌های زبانی دارند می‌دهد نه اینکه مانند رویه کنونی اداره مهاجرت برای طیف وسیع‌تری از متقاضیان بر اساس امتیاز CRS دعوت‌نامه صادر کند.
فریزر در مصاحبه‌ای در ماه ژوئن به خبرنگاران گفته است که اختیارات جدید به کانادا اجازه خواهد داد تا متقاضیانی را که داخل کانادا هستند و پتانسیل موفقیت در بازار کار کانادا را داشته و از این رو به اقتصاد کانادا کمک خواهند کرد را انتخاب کند نه اینکه بخش‌هایی از بازار کار را که نیروی کار خوبی دارند با متقاضیان جدید اشباع کنیم.
فریزر گفته است که “اگر در شرایطی باشید که حجم انبوهی از درخواست برای فعالیت در یک بخش به خصوص داشته باشید و آن بخش نیاز چندانی به این متقاضیان نداشته باشد، سیستم اکسپرس انتری کانادا به شکل کنونی آن احتمالاً افرادی را وارد کانادا خواهد کرد که تطابق کاملی با نیازهای اقتصاد کانادا ندارند.“
اکسپرس انتری
اکسپرس انتری سیستم مدیریت درخواست است که به صورت امتیاز محور عمل می‌کند. سیستم امتیازات اکسپرس انتری CRS یا سیستم جامع رتبه‌بندی نام دارد. اکسپرس انتری از این سیستم برای رتبه‌بندی پروفایل‌های متقاضیان در برنامه اسکیل ورکر فدرال، برنامه اسکیل ترید فدرال و برنامه تجربه کانادایی استفاده می‌کند. متقاضیانی که بالاترین امتیاز را دارند دعوت‌نامه اقامت دائم یا ITA دریافت می‌کنند و سپس می‌توانند برای اقامت دائم اپلای کنند. اداره مهاجرت زمان رسیدگی استاندارد به درخواست‌های اکسپرس انتری را شش ماه اعلام کرده است.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلیبورسیهاخذ اقامت دائم نیاز دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

۱۸ مهر ۱۴۰۱


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.