20

آوریل
2019

با استعفای مایکل ورنیک؛ جنجال سیاسی اس ان سی لاوالین وارد فاز جدید شد

Posted By : کاناداهوم/ 353

[ad_1]

اتاوا- مایکل ورنیک دبیر Privy Council و یکی از شخصیت های کلیدی در ماجرای SNC Lavalin، در اقدامی غیرمنتظره، اعلام بازنشستگی کرد و از سمت خود کناره گیری نمود. زیرا با توجه به نزدیک شدن موعد انتخابات فدرال در کانادا، امکان ادامه خدمت در این سمت عالیرتبه را برای خود نمی بیند.
ورنیک یکی از افرادی بود که خانم جودی ویلسون – ریبالد، وزیر دادگستری سابق او را به همراه جاستین ترودو و دفتر نخست وزیر به دخالت و اعمال نفوذ سیاسی در پرونده قضایی متهم کرد.
با اینکه بر اساس قانون، دبیر Privy Council می بایست بی طرفی سیاسی خود را در تمام شرایط حفظ کند، اما اظهارات جنجالی او در دفاع از عملکرد خود و ترودو در برابر کمیته قضایی مجلس، باعث شد بسیاری از صاحبنظران و منتقدین او را به همدستی و جانبداری سیاسی از لیبرال ها متهم کنند. به همین دلیل بسیاری از نمایندگان احزاب مخالف، از جمله چارلی انگوس از حزب نیودموکرات و اندرو شیر، رهبر حزب محافظه کار خواهان اخراج ورنیک شدند.
در نامه ورنیک به ترودو آمده است: وقایع اخیر باعث شد به این نتیجه برسم که نمی توانم به عنوان مسوول Privy Council خدمت کنم. بنابراین درخواست بازنشستگی زودتر از موعد از خدمت دولتی را ارائه کرده ام.
در واقع ورنیک شخصا اذعان داشت که نمی تواند در صورت پیروز نشدن مجدد لیبرال ها در انتخابات اکتبر 2019، با هر دولت دیگر از حزبی غیر از لیبرال همکاری کند.
ترودو در واکنش به کناره گیری ورنیک اعلام کرد که ایان شوگارت، معاون وزیر امور خارجه را به سمت مسوول Privy Council خواهد گمارد.

[ad_2]