11

مارس
2020

۶ عامل تعیین کننده سطح مهاجرت به کانادا

Posted By : کاناداهوم/ 194

۶ عامل تعیین کننده سطح مهاجرت به کانادا

۲۰ اسفند ۱۳۹۸

مقالات, مقالات مهاجرت در

کانادا برنامه خود را برای جذب مهاجران طی سال های 2020-2022 اعلام کرده است؛ این برنامه قطعا حرف و حدیث های زیادی را در مورد تعداد مهاجران، اینکه از طریق کدام دسته ها مهاجرت خواهند کرد و اینکه آیا اصلا کانادا ظرفیت پذیرش همه آنها را دارد یا خیر بر خواهد انگیخت. همه ی این مسائل مهم هستند و نیازمند بحث و بررسی. اما معمولا در مورد تعیین سطح مهاجرت بحث جدی در نمی گیرد. تعیین تعداد مهاجرانی که کانادا سالانه می تواند از آنها استقبال کند به شش عامل زیر بستگی دارد که ما در ادامه به بررسی تک تک آنها خواهیم پرداخت:

اقتصاد و جمعیت
اهداف کانادا در زمینه سیاست گذاری
شرایط جهانی
ظرفیت پذیرش مهاجران توسط کانادا
ظرفیت رسیدگی به مهاجران توسط کانادا
سیاست

اقتصاد و جمعیت
از آنجا که جمعیت کانادا رو به پیری و بازنشستگی است استقبال از مهاجران برای کانادا تبدیل به یک ضرورت اقتصادی شده است. نرخ زاد و ولد در کانادا پایین است. برای همین کانادا باید آغوش خود را به روی مهاجران باز کند تا نیروی کار بیشتری داشته باشد. این مساله برای رشد اقتصادی کانادا حائز اهمیت کلیدی است. سایر کشورها ممکن است به مهاجران نیاز نداشته باشند چون دارای جمعیت جوان بوده و نرخ زاد و ولد در آنها بالاست.این در حالی است که اگر کانادا درهای خود را به روی مهاجران ببندد ضربه اقتصادی سختی خواهد خورد.
سیاست گذاری
کانادا به سه دلیل از مهاجران استقبال می کند:‌ رشد اقتصاد، پیوند خانواده ها و کمک به پناهندگان. بدین ترتیب سطح مهاجرت همیشه با در نظر گرفتن این اهداف تعیین می شود و در واقع کانادا برای تحقق این اهداف اقدامات زیادی انجام می دهد و سالانه 40 درصد مهاجران را از طریق دسته های پناهندگی و خانوادگی جذب می کند.
شرایط جهانی  
کانادا از دنیا جدا نیست؛ هر اتفاقی که در جهان بیفتد بر کانادا هم تاثیر خواهد داشت. کانادا در ارزیابی سیاست های دسته اقتصادی باید مطمئن باشد که در جهان تقاضای کافی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. علاوه بر این کانادا به عنوان عضوی از جامعه بین الملل این وظیفه را دارد تا در هنگام بروز بحران های مرتبط با مسائل بشردوستانه دست یاری دراز کند. این ممکن است باعث شود کانادا مقیاس های کوتاه مدتی را برای تنظیم سطح مهاجرت اتخاذ کند. اخیرا در بین سال های 2015-2016 شاهد بودیم که کانادا تصمیم به افزایش جذب تعداد پناهجویان سوری گرفت.
 ظرفیت پذیرش مهاجران توسط کانادا
دولت فدرال باید این اطمینان خاطر را داشته باشد که شرایط اقتصادی کانادا برای جذب تازه واردان در بازار کار به اندازه کافی مساعد و مناسب است. علاوه بر این باید از توزیع منابع (از قبیل آموزش زبان و شغل) در سراسر کانادا، مسکن مقرون به صرفه، خدمات درمانی و حمل و نقل برای حمایت و پشتیبانی از جمعیت مهاجران اطمینان حاصل کند.
ظرفیت رسیدگی به مهاجران توسط کانادا   
از آنجا که خیل عظیمی از مردمان سراسر جهان مایل به مهاجرت به کانادا هستند و به عبارتی تقاضا از عرضه پیشی گرفته است، دولت فدرال کانادا باید نسبت به ظرفیت خود در رسیدگی به درخواست ها در اسرع وقت آگاه باشد.  حتی اگر کانادا بخواهد سطح پذیرش مهاجر را بالاتر ببرد، ممکن است ظرفیت رسیدگی به آنها را نداشته باشد. البته طی سال های اخیر کانادا ظرفیت رسیدگی به درخواست ها را با راه اندازی سیستم مدیریت درخواست ها موسوم به اکسپرس انتری ارتقا داده است اما هنوز به اکثر درخواست ها به صورت کاغذی رسیدگی می کند و این باعث کند تر شدن روند کار و افزایش نیاز به منابع بیشتر شده است.
سیاست: اصلی ترین عامل
مهم ترین عامل تعیین کننده در تعیین سطح مهاجران کانادا سیاست است. اینکه چه تعداد مهاجر سالانه وارد کانادا شود تصمیمی سیاسی است. فرقی هم ندارد توجیهات اقتصادی چیست و مردم کانادا چه احساسی دارند؛ این دولت است که سطح جذب مهاجر را بر اساس تاثیر آن بر انتخابات تعیین می کند. این بدین معنی است که سطح مهاجر را می توان پایین نگه داشت، حتی زمانی که کانادا به مهاجران بیشتری نیاز دارد. این چیزی است که هم اکنون در کبک در حال اتفاق افتادن است (لازم به ذکر است که کبک تنها استان کانادا است که در تعیین سطح مهاجران خود خودمختار است). با توجه به بحران کمبود نیروی کار کبک، این استان به مهاجران بیشتری نیاز دارد اما دولت کنونی کبک تصمیم گرفته است که پایین نگه داشتن سطح مهاجران برایش نفع سیاسی دارد.
به همین نحو دولت فدرال کنونی کانادا با اشاره به پایین بودن نرخ بیکاری فعلی، افزایش سطح مهاجران را توجیه می کند. اما دولت فدرال ممکن است به خاطر پرهیز از واکنش منفی مردم کانادا، افزایش مهاجران را خیلی آهسته انجام دهد. در پایان اینکه از بین این شش عامل، بدون تردید سیاست تاثیرگذارترین عاملی است که روند جذب مهاجر در کانادا را ترسیم می کند.
سیستم مهاجرتی کانادا به این چهار دلیل برتر از بقیه کشورهاست

5
/
5
(
1

vote
)

به خدمات اخذ ویزای تحصیلیبورسیهاخذ اقامت دائم نیاز دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

مطالب مرتبط:
چطور به کانادا مهاجرت کنیم؟
کانادا دومین کشور برتر جهان
سیستم مهاجرتی کانادا به این چهار دلیل برتر از بقیه کشورهاست
۱۰ دانشگاه برتر کانادا در سال ۲۰۲۰
مزایای خرید ملک در ترکیه
نقش مهاجرت در آینده اقتصاد کانادا
بهبود امتیاز اکسپری انتری ممکن است؟
کانادا به دنبال کارآفرینان است!
کانادا دومین کشور برتر جهان برای مهاجرت
برترین شهرهای آلمان برای کار و زندگی

۲۰ اسفند ۱۳۹۸


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.