31

مه
2019

کانادا در حال رقابت با دانمارک و روسیه بر سر مالکیت قطب شمال است

Posted By : کاناداهوم/ 333

به نظر شما بابانوئل کانادایی، دانمارکی یا روسی است؟ این سوالی است که پس از مطرح شدن ادعای مالکیت قطب شمال توسط سه کشور، ممکن است از خود بپرسید.

امروزه، پس از سالها، کانادا ادعا می کند مالک قطب شمال است. طبق گزارش های وب سایت Global News، کانادا ادعا کرده مالک منطقه بزرگی از اقیانوس Arctic است که شامل قطب شمال هم می شود؛ ولی دو کشور دیگر یعنی روسیه و دانمارک نیز ادعای مالکیت همان منطقه را کرده اند.

بالاخره پس از سال ها تاخیر و پیچ و خم های سیاسی، Global News تایید نموده که کانادا به طور رسمی این ادعای مالکیت را ثبت کرده است. با این حال، روسیه و دانمارک نیز ادعاهای خود را نسبت به مالکیت همان منطقه جغرافیایی ثبت کرده اند. این بدان معنی است که دولت فدرال کانادا احتمالا باید برای رقابت بر سر مالکیت، در مذاکراتی با دو کشور دیگر شرکت کند.

ادعای کانادا هفته گذشته به یک نهاد مرتبط با سازمان ملل متحد ارائه گردید که این نهاد اعتبار علمی طرح های پیشنهادی کشورها درباره مرزهای ملی هر کشور را بر اساس اسناد و مدارک تعیین می کند.  

قانون بین المللی کنونی حکم می کند که هیچ کشوری مالک قطب شمال یا منطقه ای از اقیانوس منجمد شمالی که اطراف آن را دربرگرفته است، نمی باشد. مالکیت پنج کشور مجاور قطب یعنی روسیه، کانادا، نروژ، دانمارک (از طریق گرینلند) و ایالات متحده، محدود به یک منطقه اقتصادی 200 مایلی از سواحل خود می باشد. هر حوزه ای فراتر از آن توسط سازمان بین المللی دریایی اداره می شود.

Global News اشاره می کند که ارائه مدارک توسط کانادا بسیار دیر صورت گرفته است چرا که دولت فدرال پیشین ارائه هر گونه درخواست برای ادعای مالکیت در سال 2013 را که شامل قطب شمال نبوده است، رد کرده است. در حالی که روسیه از سال ها قبل در این زمینه بسیار فعال عمل نموده و بخش قابل توجهی از منابع خود را به افزایش قابلیت های شهری و نظامی از جمله جوانسازی پایگاه های هوایی قدیمی خود در این منطقه طی 10 سال گذشته اختصاص داده است.

در مقابل، سرمایه گذاری کانادا در منطقه قطبی، در مقایسه با زیرساخت های ایجاد شده توسط روسیه بسیار کم اهمیت و ناچیز بوده است. تنها یک جاده به سواحل قطب شمال در Tuktoyaktuk در سرزمین های شمال غربی ساخته شده است، علاوه بر آن یک بندر در Iqaluit در نوناووت ساخته شده که در حال حاضر فعال و مشغول به کار می باشد. کانادا همچنین اولین کشتی گشت قطب شمال را راه اندازی کرد، نظارت ماهواره ای را افزایش داد و یک ایستگاه سوخت گیری دریایی در جزیره Baffin ساخت. اما به غیر از این موارد، بیشتر طرح های زیربنایی آن در مناطق شمالی پیشرفت چندانی نداشته است.

Wilkinson Jonathan وزیر شیلات، اقیانوس ها و گارد ساحلی کانادا در این باره اظهار داشت:”کانادا نسبت به وجود اقیانوس قطب شمال افتخار می کند. ارائه درخواست مالکیت قطب شمال، نقطه عطفی مهم در اولویت دولت به تعریف محدوده های خارجی فلات کاناداست. امروز ما گام بزرگی در جهت تضمین حاکمیت مناطق قطبی در شمال کانادا برمی داریم.”

در حال حاضر کانادا، روسیه و دانمارک همگی به دنبال اثبات ادعای مالکیت بر قطب شمال می باشند.

 


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.