28

ژانویه
2020

چگونه در کانادا در مقطع دکتری تحصیل کنیم؟

Posted By : کاناداهوم/ 179

چگونه در کانادا در مقطع دکتری تحصیل کنیم؟

۸ بهمن ۱۳۹۸

مقالات, مقالات تحصیلی در

کانادا یکی از مقاصد محبوب و کم نظیر برای اخذ مدرک دکتری یا PhD در دنیاست؛ وجود دانشگاه های طراز اول در این کشور و نیز فرصت اخذ اقامت دائم پس از تحصیل کانادا را به یکی از کشورهای محبوب برای پیگیری رویای تحصیلی تبدیل می کند.
شرایط و نحوه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

کانادا یکی از مقاصد محبوب و کم نظیر برای اخذ مدرک دکتری یا PhD در دنیاست؛ وجود دانشگاه های طراز اول در این کشور و نیز فرصت اخذ اقامت دائم پس از تحصیل کانادا را به یکی از کشورهای محبوب برای پیگیری رویای تحصیلی تبدیل می کند.
شرایط و پیش نیازهای پذیرش در مقطع دکتری در کانادا
بسته به اینکه در کدام یک از دانشگاه ها و کالج های کانادا مایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری یا PhD هستید، نیازمند شرایط متفاوتی هستید، اما به طور کل باید واجد شرایط زیر حتما باشید:

داشتن مدرک فوق لیسانس در رشته ای مرتبط، با نمره های درخشان و نشان دهنده ی توانایی تحقیق و تتبع؛
مدرک اثبات کننده دانش زبانی که البته بسته به اینکه بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید یا فرانسه و هیچ کدام از این زبان ها زبان اولتان نباشد و قبلا هم به هیچ یک از آن دو زبان تحصیل نکرده اید متفاوت است. برای نمونه برخی از رشته ها در استان فرانسه زبان کبک به هر دو زبان تدریس و تحصیل می شوند.
نمره عالی در یکی از امتحان های GRE یا GMAT

البته ذکر این نکته حایز اهمیت است که در برخی شرایط استثنایی می توان بدون مدرک فوق لیسانس هم وارد مقطع دکتری شد. در این صورت، اگر متقاضی دارای نمره های عالی در دو سال آخر دوره لیسانس باشد و با ارائه مقالات چاپ شده در نشریات معتبر مثلا نشان دهد که توانایی آکادمیک بالایی دارد شامل این پروسه می شود.
طول مدت دوره دکتری در کانادا
اکثر دوره های PhD در کانادا معمولا به طور میانگین بین 4 تا 6 سال به طول می انجامند.
نحوه اخذ پذیرش دوره دکتری از دانشگاه های کانادا
باز هم همه چیز بسته به دانشگاه و کالجی دارد که می خواهید از آن پذیرش بگیرید؛ اما به طور کل باید مراحل زیر پیموده شود:

در وهله نخست اول باید ببینید در چه رشته ای می خواهید دکتری اخذ کنید و برای آن اپلای کنید؛ همچنین باید سوپروایزر و موضوع تحقیق را هم انتخاب کنید.
در مرحله بعد، باید پروپوزال خود را ارائه کنید.
بیانیه هدف یا Statement of Purpose خود را باید ارائه کنید؛ در این بیانیه، پیش زمینه ای از سوابق تجربی و آکادمیک خود و هر دستاورد علمی که داشته اید را همراه با هدف خود از تحصیل در مقطع دکتری و رشته ی انتخابی تان توضیح می دهید.
سه توصیه نامه یا ارجاع نامه از ترجیحا اساتیدتان؛ یکی از آنها می تواند سوپروایزر انتخابی تان باشد.
کارنامه و ریز نمرات و مدراک تحصیلی قبلی. دانشگاه های کانادا شما را ملزم به ارسال نسخه ی ترجمه شده مدارک تحصیلی تان می کنند.
اگر رشته هنر و علوم انسانی هستید، نمونه ای از نوشتار خود را هم باید ارائه کنید.
CV
نتایج و نمره امتحان زبان
و در آخر اگر رشته هنر هستید، نمونه کارهای هنری را هم باید ارسال کنید

برخی از دانشگاه های کانادا هم از شما می خواهند در مصاحبه پذیرش شرکت کنید. به محض اینکه پذیرفته شدید، باید برای ویزای تحصیلی یا استادی پرمیت خود اقدام کنید.
هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های کانادا
باز هم بسته به این دارد که در کداک یک از دانشگاه ها و کالج های کانادا بخواهید PhD خود را اخذ کنید. معمولا هزینه و شهریه تحصیل در دانشگاه های کانادا برای دانشجویان خارجی دو برابر دانشجویان کانادایی است. البته دانشگاه تورنتو از این قاعده مستثنی است و در سال تحصیلی 2018 که از پاییز سال قبل آغاز شد، از دانشجویان خارجی همان شهریه ای را اخذ می کند که از دانشجویان کانادایی.
اما برای اینکه تصویری کلی از هزینه ها و شهریه ها داشته باشید، می توان به دانشگاه بریتیش کلمبیا اشاره کرد؛ این دانشگاه در مقطع فوق لیسانس و دکتری سالانه 7,641 دلار کانادا شهریه دریافت می کند. در حالی که دانشگاه منیتوبا در سال های اول و دوم دوره دکتری شهریه را 10,240 تعیین کرده اند.
آیا می توان فاند و بورسیه گرفت؟
حتما بسیاری از شما همراهان کاناداهوم نمی توانید از پس هزینه ی شهریه ها برآیید. در اینجا خبر خوبی برای شما داریم و آن اینکه خوشبختانه بسیاری از بورسیه های دوره دکتری در کانادا تحصیل در دانشگاه های این کشور را برای دانشجویان خارجی (و ایرانی) راحت تر کرده است. البته این بورسیه ها بر اساس شایستگی ها اعطا می شوند. دولت کانادا و نیز وبسایت های دانشگاه های کانادا بورسیه ها را آگهی می کنند. برای نمونه به چند تا از بورسیه ها در زیر توجه کنید:

The Vanier Canada Graduate Scholarships : این بورسیه سالانه تا سقف 50000 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و خارجی لایق و با استعداد در رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی ارائه می کند
The University of British Columbia Four Year Doctoral Fellowship : این بورسیه شهریه ی سالانه ای حد اقل معادل 18,200 دلار برای چهار سال دوره دکتری دانشجویان خارجی و کانادایی واجد شرایط فراهم می کند.

البته، از سوی دیگر باید توجه داشت که تقبل هزینه ی تحصیل فقط به اخذ بورسیه محدد نمی شود. دانشجوی دوره دکتری می تواند دستیار استاد شود و به تدریس بپردازد و یا کارهای تحقیقاتی انجام دهد و از این دو طریق مقدار یا حتی تمام هزینه تحصیل دوره دکتری خود را تامین کند.
بدین ترتیب، دانشجوی دوره دکتری در کسوت دستیار تحقیق، با عضو هیئت علمی (که سوپروایز او هم هست)  به همکاری می پردازد و او را در جمع آوری داده ها، گزارش نویسی، تحلیل و سایر کارها کمک می کند. اما در کسوت دستیار تدریس، می تواند در دوره های لیسانس به تدریس بپردازد و ساعاتی را در دفتر باشد و به تصحیح اوراق امتحانی دانشجویان دوره لیسانس و راهنمایی دانشجویان مشغول باشد. برای این کار حتما باید تسلط خود را بر دوره ای که می خواهد تدریس کند و نیز توانایی خود برای تسهیل ساختن فرایند یادگیری دانشجویان ثابت کند.
آیا دانشجو می تواند به صورت پاره وقت در کانادا کار کند؟
جواب مثبت است؛ تمام دانشجویان تمام وقت که دارای ویزای تحصیلی معتبر هستند می توانند به صورت پاره وقت حین تحصیل تا 20 ساعت در هفته کار کنند؛ در دوره های تعطیلی بین ترم ها هم می توانند به صورت تمام وقت کار کنند. البته برخی از دوره های دکتری شما را ملزم می کنند که بیشتر از 10 ساعت در هفته حق کار کردن ندارید به ویژه اگر بورسیه گرفته باشید. نکته اینجاست که دوره دکتری از شما وقت و انرژی و تمرکز بالایی می طلبد و طیعتا باید تمام دغدغه تان تحصیل باشد.
آیا می توان پس از فارغ التحصیلی در کانادا کار و زندگی کرد؟
باز هم پاسخ مثبت است؛ می توانید پس از تمام شدن تحصیل، برای PGWPP اپلای کنید که به شما اجازه می دهد تا سقف سه سال در کانادا بمانید و تجربیاتن ارزشمند کسب کنید. اگر هم مایل به اقامت دائم بودید، این مسیر می تواند شما را واجد اپلای از طریق اکسپرس انتری هم کند.
هزینه تحصیل در کانادا

5
/
5
(
1

vote
)

به خدمات اخذ ویزای تحصیلیبورسیهاخذ اقامت دائم نیاز دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

۸ بهمن ۱۳۹۸


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.