05

اکتبر
2020

مهاجرت به کانادا از آمریکا؛ نقش ترامپ چیست؟

Posted By : کاناداهوم/ 148

مهاجرت به کانادا از آمریکا؛ نقش ترامپ چیست؟

۱۳ مهر ۱۳۹۹

اخبار, اخبار مهاجرت, متفرقه در

کانادا همه ساله حدود 60 درصد مقیمان دائم جدید خود را از طریق برنامه های مهاجرت اقتصادی/کاری جذب می کند. علاوه بر این اندکی بیش از 25 درصد مهاجران از طریق مسیرهای مهاجرت خانوادگی و 15 درصد باقی  از طریق پناهندگی و کمک های بشردوستانه به کانادا مهاجرت می کنند. وقتی منحصرا بر مهاجرانی که از ایالات متحده آمریکا به کانادا مهاجرت کاری دارند تمرکز کنیم خواهیم دید که از سال 2015 مهاجرت کاری از ایالات متحده به کانادا رشد فزاینده داشته است.
شاید فکر کنید که علت اینکه از سال 2015 تا 2020 را بررسی کرده ایم به خاطر ارزیابی نقش ترامپ در مهاجرت اقتصادی/کاری از آمریکا به کانادا بوده است. اما اگر از 2015 شروع کنیم کاری بیهوده ایست چرا که سال 2015 زمانی است که اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا مدیریت مهاجرت کاری/اقتصادی را دگرگون کرد. چگونه؟ بله درست حدس زدید! سال 2015 بود که کانادا از سیستم اکسپرس انتری فدرال رونمایی کرد تا به درخواست های مهاجرت نیروی کار ماهر سریعتر و به روزتر رسیدگی کند.
تعداد مهاجرانی که از طریق اکسپرس انتری از آمریکا به کانادا آمده اند چشمگیر بوده است. سال 2015 یعنی روزهای آغازین فعالیت اکسپرس انتری تنها 600 فرد ساکن ایالات متحده دعوتنامه برای تقاضا جهت ارائه درخواست اقامت دائم دریافت کردند. در حالیکه این رقم سال گذشته به 10000 نفر رسید. سوال اصلی اینجا این است که این مقدار رشد تا چه حد مدیون ترامپ است؟
مهاجرت از آمریکا به کانادا
در اینجا تمایز قائل شدن بین مهاجرت شهروندان آمریکا به کانادا و مهاجرت افراد ساکن در آمریکا به کانادا حایز اهمیت کلیدیست. بسیاری از افراد که به عنوان نیروی کار ماهر راه شمال را در پیش می گیرند و به کنادا می روند در واقع نه شهروند بلکه ساکن آمریکا هستند. اینها افرادی هستند که به هر دلیل ساکن آمریکا بوده اند؛ یا لاتاری گرین کارت برنده شده اند و در آمریکا مشغول کار هستند یا در آمریکا تحصیل می کنند یا تحصیل کرده اند؛ حالا فهمیده اند که بهتر است اقامت دائم کانادا بگیرند.
از سوی دیگر تعداد شهروندان آمریکا که به عنوان مهاجر کاری وارد کانادا می شوند نیز از سال 2015 افزایش داشته است. در سال 2019 حدود 4,800 شهروند آمریکا به کانادا مهاجرت کرده اند در حالی که این رقم در سال 2015 تنها 3,300 بوده است. ممکن است مخالفان پرزیدنت ترامپ این را تقصیر او بیندازند در حالیکه این کار اشتباه است. شهروندان آمریکا تنها حدود 2 درصد مهاجران کاری/اقتصادی کانادا را تشکیل داده اند. دلیل افزایش مهاجرت شهروندان آمریکا طی این دوره زمانی این است که کانادا در مجموع سطح جذب مهاجر را از 272,000 در سال 2015 به  341,000 در سال 2019 رسانده است. بنابراین این نبوده که شهروندان کانادا به خاطر انزجار و دشمنی با ترامپ عطای آمریکا را به لقایش ببخشند و راه کانادا را در پیش بگیرند.
ولی شاید مخالفت با ترامپ در این میان نقش داشته اما نه در مور دشهروندان بلکه در مورد غیرشهروندان. داده های اکسپرس انتری نشان می دهد که بیش از 10000 نفر ساکن آمریکا در سال 2019 دعوتنامه اقامت دائم کانادا دریافت کرده اند. این رقم در سال 2018 نیز 10000 بود اما در سال 2017 کمتر یعنی 6000 و در سال 2015 تنها 600 نفر بوده است. داده های اداره مهاجرت کانادا حاکی از این است که حدود 85 درصد این افراد هنگام دریافت دعوتنامه شهروندان آمریکا نبوده اند و ما وقتی متوجه این واقعیت می شویم که تعداد شهروندان آمریکا که دعوتنامه گرفته اند را تقسیم بر کل دعوتنامه ها کنیم.
توجیه دیگر این است که نرخ مهاجرت به کانادا در مجموع افزایش داشته و اداره مهاجرت کانادا طی این بازه زمانی تعداد درخواست های بیشتری را از طریق اکسپرس انتری رسیدگی کرده است. اما این نمی تواند بیانگر علت افزایش بیست برابری در مهاجرت افراد ساکن آمریکا به کانادا باشد. این امر دلایل مختلفی دارد و ریاست جمهوری ترامپ یکی از آنهاست. البته این تنها یک احتمال است چرا که دلایل متقنی وجود ندارد اما این احتمال به شدت وجود دارد که عدم قطعیت مهاجرتی در آمریکا بسیاری از سکنه ی آمریکا را متقاعد به مهاجرت به کانادا کرده است.
البته نباید از یاد برد که با اینکه ترامپ ممکن است به این وضعیت دامن زده باشد اما عدم قطعیت مهاجرتی در آمریکا دهه هاست که برقرار بوده است. با اینکه جمعیت آمریکا نه برابر جمعیت کاناداست، تعداد مهاجران ماهر که به آمریکا مهاجرت می کنند برابر با تعداد مهاجران ماهریست که کانادا از آنها استقبال می کند. این بدان معناست که جا برای افرادی که می خواهند اقامت دائم آمریکا بگیرند تنگ است. این مساله از قبل از ریاست جمهوری ترامپ وجود داشته است و احتمالا بعد از انتخابات سوم نوامبر آمریکا هم ادامه خواهد داشت. بایدن برنده انتخابات شود یا ترامپ فرقی ندارد چرا که بعید است که آمریکا سطح جذب مهاجر ماهر را به سطحی برساند که برطرف کننده ی نیازهای کارفرمایان آمریکایی و تمایل نیروی کار ماهر خارجی است. ژانویه 2021 هم تمرکز پرزیدنت و کنگره بر کرونا خواهد بود.
به لحاظ عملی، با توجه به همه گیری کرونا استقبال از مهاجران بیشتر برای سیاستمداران آمریکا دشوار خواهد بود. از این رو انتظار داریم که مهاجرت در بین سکنه ی آمریکا (نه شهروندان) طی سال های پیش رو همچنان در اولویت قرار داشته باشد چرا که با توجه به عدم قطعیت های موجود در زمینه سیستم مهاجرتی آمریکا تعداد بیشتری از افراد ساکن آمریکا مهاجرت به کانادا را در اهداف خود قرار خواهند داد. این در حالیست که سیستم مهاجرتی کانادا با ثبات و با قطعیت همراه است. اقامت دائم کانادا در دسترس اکثر مهاجران قرار دارد. اخذ اقامت دائم کانادا ظرف شش ماه یا کمتر به دست می آید. این سیستم مهاجرتی را کانادا قبل از به قدرت رسیدن ترامپ وضع کرده است و چه ترامپ بماند یا برود همچنان به جذب افراد با استعداد و ماهر ساکن همسایه جنوبی اش ادامه خواهد داد.

5
/
5
(
1

vote
)

به خدمات اخذ ویزای تحصیلیبورسیهاخذ اقامت دائم نیاز دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

مطالب مرتبط:
مسیرهای مهاجرت استانی جدید و بهبود یافته کانادا
تکمیل ظرفیت برنامه کاندید مهاجرت انتاریو برای سال 2018
افزایش مهاجرت به نیوبرانزویک در پی کاهش چشمگیر نیروی کار
کانادا و 160 کشور دیگر جهان وارد معاهده مهاجرت سازمان ملل شدند
رکورد اکسپرس انتری شکسته شد
انتاریو در سال ۲۰۱۹ می تواند مهاجران بیشتری را برای اقامت دائم انتخاب کند
آغاز به کار پایلوت های مهاجرتی جدید کانادا مخصوص پرستاران خانگی
صدور ۲۰۴ دعوتنامه در جدیدترین پذیرش نوا اسکوشیا
چالش پنجاه ساله ای که کانادا با آن روبروست؛ چه باید کرد؟
برنامه های مهاجرتی حزب لیبرال در صورت پیروزی مجدد

۱۳ مهر ۱۳۹۹