06

آگوست
2019

شایعه گسترش تست استرس وام مسکن به وام دهندگان خصوصی و تکذیب دولت

Posted By : کاناداهوم/ 265

[ad_1]

اتاوا- به گفته سه کارشناس آگاه به امور مسکن و به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت فدرال در نظر دارد برای جلوگیری از بی ثبات شدن بازار مسکن وام دهندگان خصوصی را نیز مانند بانک ها به انجام تست استرس از متقاضیان دریافت وام ملزم نماید.
وام دهندگان خصوصی که عمدتا از افراد متمول تشکیل می شوند، در حال حاضر یک دهم بازار 1.5 تریلیون دلاری وام مسکن کانادا را در اختیار دارند. علیرغم ناچیز بودن سهم آنان در مقایسه با سهم بانک ها، رشد سریع بخش خصوصی در پی به اجرا گذاشته شدن مقررات سختگیرانه تر برای اعطای وام از سوی موسسات مالی، کارشناسان اقتصادی را نگران کرده است.
همانطور که می دانید، بانک های کانادا ملزم به ارزیابی توانایی وام گیرندگان از پرداخت اقساط وام می باشند و به همین منظور <تست استرس> را از متقاضیان به عمل می آورند. وام گیرنده می بایست ثابت کند که در صورت افزایش نرخ بهره، توانایی بازپرداخت اقساط را خواهد داشت. تا قبل از این، وام دهندگان خصوصی از انجام تست استرس معاف بودند. اما همانطور که گفته شد، پیامدهای رشد سریع و قابل توجه این بخش، مسوولین بانک مرکزی و همچنین وزارت دارایی را نگران کرده است. به همین دلیل ممکن است دولت های استانی، تحت فشار دولت فدرال، <ارزیابی با تست استرس> را به بخش خصوصی نیز گسترش بدهند. تدبیر کمتر سختگیرانه، ملزم کردن وام دهندگان خصوصی به ارزیابی دقیق تر توانایی مالی متقاضیان وام می باشد.
وام دهندگان خصوصی که به طور معمول 90 درصد ارزش ملک را وام می دهند، معمولا نرخ سالانه 10، 15 یا 20 درصد را از متقاضیان دریافت می کنند. در حالی که نرخ سالانه بانک ها 3 تا 5 درصد است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی کانادا، تا ژوئن 2018 وام دهندگان خصوصی 8.7 درصد بازار وام های مسکونی در تورنتو را در اختیار داشتند.
بیل مورنو، وزیر دارایی کانادا در پی انتشار خبر گسترش <تست استرس> به بخش خصوصی، این خبر را تکذیب کرد، ولی در عین حال تاکید نمود که دولت فدرال خواهان اعمال مقررات سختگیرانه تر برای وام دهندگان خصوصی است

[ad_2]