21

ژانویه
2020

سیستم مهاجرتی کانادا به این چهار دلیل برتر از بقیه کشورهاست

Posted By : کاناداهوم/ 197

سیستم مهاجرتی کانادا به این چهار دلیل برتر از بقیه کشورهاست

۱ بهمن ۱۳۹۸

مقالات, مقالات مهاجرت در

کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان، از ژاپن و استرالیا گرفته تا کانادا و آلمان برای جبران کمبود نیروی کار ماهر خود که در نتیجه پیری جمعیت است به مهاجران نیاز دارند. با وجود این واقعیت، طی سال های اخیر تمایلات ضدمهاجرت در سراسر جهان به ویژه در غرب رو به افزایش بوده است. مردم آن کشورها نگران اثرات مخرب مهاجرت بر اقتصاد خود هستند چرا که مهاجران تازه وارد می آیند و شغل های بومی ها را “می دزدند”. نگرانی دیگری هم که وجود دارد این است که مهاجران بیش از حد به خدمات دولت رفاه و مزایای تامین اجتماعی دولت های غربی اتکا دارند؛ انها به نوعی سربار جامعه هستند.
از سوی دیگر، متفکران و سیاستمداران کشورهای غربی استدلال کرده اند که مهاجران به ویژه از برخی کشورهای خاص ارزش هایی را باور دارند که در تضاد با ارزش های جامعه غربی است و از این رو یک تهدید فرهنگی محسوب می شوند. همچنین باید پذیرفت که مهاجرت نامنظم تهدیدات امنیتی را ایجاد می کند؛ این کشورها در اتحاذ سیاست ها و تمایلات ضدمهاجرت محق هستند. اما اگر مهاجرت منظم باشد و فرد متقاضی از هفت خوان رستم عبور کند چه؟ می توان امید داشت که مردمان آن دیارها نسبت به مهاجران احساس خوبی داشته باشند؟ اگر مهاجران توانمند و ماهر که مایل به خدمت به جامعه مقصد خود هستند وارد کشور شوند چه؟   
در این میان کانادا، با اینکه هنوز نگرانی هایی در زمینه مهاجرت دارد، خوب توانسته خود را با مهاجران و پدیده مهاجرت وفق دهد. در واقع، طبق آمار 80 درصد کانادایی ها باور دارند مهاجرت برزای اقتصاد خوب است. وقتی  Environics Institute در مورد کانادایی ها نظرسنجی به عمل آورد و نظر آنها را در مورد سطح مهاجرت پرسید اکثر آنها پاسخ دادند که مایل هستند دولت سطح مهاجرت را همینقدر نگه دارد و یا آن را کاهش دهد. طی کمپین های انتخابات فدرال 2019  نیز بزرگترین احزاب سیاسی کانادا وعده دادند که تعداد مهاجران را از این هم بیشتر کنند.
چهار دلیل برای برتری سیستم مهاجرتی کانادا
حمایت از مهاجرت و مهاجران در کانادا چهار دلیل عمده دارد: تاریخ، جغرافی، سیاست و سیاست گذاری.
کانادا اساسا کشوری است ساخته مهاجران؛ این کشور سابقه مهاجرپذیری طولانی دارد. البته به غیر از مردمان بومی خود کانادا، که قبل از ورود اروپایی ها ساکن این کشور بوده اند، تمام کانادایی ها یا خود مهاجر هستند یا نوادگان مهاجران. همچنین، در مقایسه با کشورهای نظیر انگلستان یا فرانسه که می توانند به تاریخ، فرهنگ و تمدن تاثیرگذار و مدون خود که حداقل بیش از هزار و اندی سال قدمت دارد افتخار کنند، کانادا کشوری تازه تاسیس و پهناور است. بدین ترتیب، کانادا همیشه توانسته است مردمان مختلف را با فرهنگ های گوناگون در خود جا دهد. البته همیشه هم اینگونه نبوده است. در تاریخ کانادا نشانه هایی از عدم تسامح در برابر مهاجران جدید هم دیده می شود اما عمدتا پس از جنگ جهانی دوم تا کنون کانادا کشوری مهاجرپذیر بوده و اکنون یکی از چندفرهنگی ترین کشورهای روی کره زمین است.
از سوی دیگر، جغرافیای کانادا هم حایز اهمیت است. موقعیت جغرافیایی در دید منفی یا مثبت مردمان یک دیار به مهاجران تاثیرگذار است. بر خلاف ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای غربی که پیوسته شاهد ورود نامنظم مهاجران هستند، کانادا کشوری جدا افتاده و مستقل است. این بدین معنی است که می تواد کنترل بیشتری در مورد اینکه چه کسی را به داخل راه دهد و یا چه کسی را رد کند دارد. طی سال های اخیر مهاجرت نامنظم به کانادا افزایش داشته و تا حدودی باعث سلب اعتماد عمومی به سیستم مهاجرتی شده است. اما هنوز این باور وجود دارد که سیستم مهاجرتی کانادا تجت کنترل است و این نگرانی ها را در زمینه امنیت و ریسک های مالی کاهش می دهد.
دیگر دلیل عمده استقبال کانادایی ها از مهاجران سیاست گذاری خوبی است که این کشور اتحاذ کرده است. کانادا مدت هاست در زمینه سیاست گذاری های مهاجرتی و اصلاح پیوسته آنها برای جلب منافع عمومی مثل نگینی می درخشد. کدام کشور در حال حاضر بیش از 80 مسیر مهاجرتی مختلف برای جذب مهاجران با مهارت های مختلف دارد؟ علاوه بر این، کانادا بیش از هر کشور دیگری در خدمات اسکان مهاجران نظیر کاریابی سرمایه گذاری می کند تا آنها راحت تر و بهتر جذب جامعه کانادا شوند.
اما دلیل چهارم برای برتری کانادا از سایسر کشورها سیاست است. بیش از 20 درصد کانادایی ها مهاجران نسل اول هستند. مهاجران نسل های اول، دوم و یا سوم معمولا شهرهای بزرگ کانادا نظیر تورنتو ، مونترال و ونکوور را برای سکونت انتخاب می کنند. احزاب سیاسی باید مهاجران ساکن این شهرها که رای دهنده ی زیاد دارند را ترغیب به تشکیل دولت کنند. با استقبال بیشتر کانادا از مهاجران، جمعیت مهاجر کانادا نیز رشد خواهد کرد و این به نوبه خود بر رای دهندگان مهاجر تاثیر خواهد گذاشت و مانع از این خواهد شد که احزاب سیاسی کمپین های ضدمهاجرت راه بیندازند.
نکته آخر اینکه کانادا نباید به خود غره شود؛ باید پیوسته برای بهبود سیستم مهاجرتی خود تلاش کند. استاندارد زندگی کاندایی ها و مهاجران را ارتقا دهد و امنیت مرزها را با قدرت حفظ کند و سیاست گذاری های مهاجرتی را به نوعی ادامه دهد که حافظ منافع عمومی مردمان کانادا باشد.      

5
/
5
(
1

vote
)

به خدمات اخذ ویزای تحصیلیبورسیهاخذ اقامت دائم نیاز دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

۱ بهمن ۱۳۹۸


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.