25

اکتبر
2020

خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری آمریکا به خاطر سیاست ضدمهاجرتی ترامپ

Posted By : کاناداهوم/ 116

خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری آمریکا به خاطر سیاست ضدمهاجرتی ترامپ

۳ آبان ۱۳۹۹

اخبار, اخبار مهاجرت در

بر اساس گزارش جدیدی که منتشر شده است اقتصاد ایالات متحده بر اثر محدودیت مهاجرت آسیب جدی دیده است. در تاریخ 22 ژوئن بود که پرزیدنت دانلد ترامپ فرمانی اجرایی را برای محدود نمودن صدور ویزای کار تا پایان سال 2020 امضا کرد. این ممنوعیت شامل ویزاهای H-1B، H-2B، J و L می شود. هدف از این فرمان اجرایی به گفته آقای ترامپ محافظت از کارگران آمریکایی طی بحران همه گیری کروناست.
موسسه موسوم به Brookings Institution که یکی از موسسات تحقیقاتی برتر آمریکاست در مطالعه ای جدید برآورد کرده است که این فرمان اجرایی 100 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا خسارت زده است. این موسسه برآورد کرده که این فرمان اجرایی باعث شده که سال جاری میلادی 200 هزار کارگر خارجی و همراهان وابسته شان نتوانند وارد آمریکا شوند.
موسسه مزبور با ارزیابی ارزش کمپانی های موجود در فهرست Fortune 500 دریافته که ارزش این شرکت ها پس از امضای فرمان اجرایی 100 میلیارد دلار کاهش داشته است. البته نباید از یاد برد که ارزش 500 شرکت برتر آمریکایی در بحران همه گیری کرونا در نوسان بوده است. گذشته از این کاهش ارزش شرکت ها به این معنا نیست که این 100 میلیار دلار از دست رفته است چرا که پس از به پایان رسیدن همه گیری ارزش این شرکت ها دوباره باز خواهد گشت.
نکته دیگری که در این مطاله به چشم می خورد ادغان به اهمیت مهاجرت برای اقتصاد آمریکاست. به همین نحو مهاجرت برای اقتصاد کانادا نیز حایز اهمیت بسیار است و دقیقا برای همین است که کانادا سالانه 340,000 مقیم دائم جذب می کند. سیستم مهاجرتی کانادا و شباهت های اقتصادی و اجتماعی آن با آمریکا باعث شده که تعداد بیشتری از ساکنین آمریکا راه کانادا را در پیش بگیرند.
چگونه می توان از آمریکا به کانادا مهاجرت کرد؟
کانادا هم اکنون بیش از 100 مسیر مهاجرتی مبتنی بر شایسته سالاری دارد که افرادی که به عنوان اسکیلدورکر در ایالات متحده آمریکا ساکن هستند می توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا از آنها استفاده کنند. در بین این مسیرهای مهاجرتی می توان  به سیستم مهاجرتی کبک و مسیرهای مختص مهاجرت از طریق خوداشتغالی و مهاجرت از طریق کسب و کار اشاره کرد. در سیستم مهاجرتی کانادا متقاضیان بر اساس سن، تحصیلات، مهارت های زبان انگلیسی، سابقه کار، داشتن ارتباطات خانوادگی در کانادا و سایر معیارها نظیر تجربه کار یا تحصیل در کانادا و یا داشتن پیشنهاد کار در کانادا امتیازدهی می شوند.  
اگر شما هم ساکن ایالات متحده هستید و مایل به مهاجرت به کانادا، می توانید از طریق اکسپرس انتری به عنوان اسکیلد ورکر یا کارگر ماهر به کانادا مهاجرت کنید. گفتنی است سیستم اکسپرس انتری سیستمی برای مهاجرت به کانادا است که در سه دسته ی کارگر ماهر فدرال، مشاغل دارای مهارت و تجربه ی کانادایی از سراسر جهان بر پایه ی امتیازات و معیارها مهاجر جذب می کند. کاندیدها بر اساس امتیازی که در سیستم جامع رتبه بندی دارند دسته بندی می شوند؛ این سیستم به کاندیدها بر اساس تسلط بر زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی (دو زبان رسمی کانادا)، سن، تحصیلات و سابقه کار امتیازدهی می کند. برای کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند به تناوب برگزاری پذیرش ها ITA (دعوتنامه برای تقاضا جهت اقامت دائم) صادر می شود. برای ورود در صف انتظار اکسپرس انتری داشتن پیشنهاد کار الزامی نیست. متقاضیانی که از طرف استان انتخاب می شوند 600 امتیاز اضافی در سیستم جامع رتبه بندی دریافت می کنند و بدین ترتیب در پذیرش بعدی اکسپرس انتری حتما از آنها برای تقاضا جهت اقامت دائم کانادا دعوت خواهد شد. متقاضیانی که مایل به ارائه پروفایل اکسپرس انتری خود هستند می توانند علیرغم برقراری محدودیت های کرونایی این کار را انجام دهند. اداره مهاجرت کانادا پروفایل های جدید را می پذیرد و به درخواست های اقامت دائم رسیدگی می کند.
به غیر از سیستم اکسپرس انتری، از طریق برنامه مهاجرت استانی هم امکان مهاجرت به کانادا وجود دارد. تقریبا تمام استان ها و مناطق کانادا برنامه مهاجرت استانی خاص خود را دارند و بر اساس نیازهای بازار کار استان ها متقاضیان را انتخاب می کنند.
اگر واجد شرایط اکسپرس انتری هستید می توانید پروفایل اکسپرس انتری خود را ارائه کنید. علاوه بر اداره مهاجرت کانادا، استان ها و مناطق مختلف کانادا نیز پروفایل شما را بررسی می کنند و در صورت واجد شرایط بودن ممکن است از طریق برنامه مهاجرت استانی خود برای شما دعوتنامه صادر کنند.
ویزای کار کانادا برای ساکنین آمریکا
ویزاهای کار کانادا به دو دسته تقسیم می شوند:
برخی از ویزاهای کاری کانادا نیازمند  Labour Market Impact Assessment (LMIA) هستند. کانادا شرط LMIA را اعمال کرده تا از تاثیر کارگران خارجی بر بازار کار کانادا اطلاع یابد. برخی از مشاغل شرط LMIA دارند و کارفرمای کانادایی باید درخواست LMIA را به دولت کانادا ارائه کند. اگر دولت موافق این بود که استخدام کارگر خارجی لطمه ای به کارگران کانادایی نمی زند به معنای موافقت با درخواست LMIA است.
البته اکثر کارگران خارجی نیازی به طی کردن فرایند LMIA ندارند. برای نمونه شهروندان آمریکا می توانند در صورتی که شغل پیشنهادی شان در کانادا به موجب توافقنامه United States-Canada-Mexico-Agreement (USMCA) بلامانع باشد بدون نیاز به داشتن LMIA در کانادا کار کنند.
یکی دیگر از مسیرهای مهاجرتی کانادا که در بین شهروندان و ساکنین آمریکا محبوبیت دارد Global Talent Stream است. این مسیر اولویت را به استعدادهای جهانی در بخش تکنولوژی می دهد. گرچه در این مسیر داشتن LMIA ضروری است اما بررسی درخواست ها برای دولت کانادا تنها یک ماه زمان می برد.

5
/
5
(
1

vote
)

به خدمات اخذ ویزای تحصیلیبورسیهاخذ اقامت دائم نیاز دارید؟

فرم ارزیابی تکمیل کنید!

مطالب مرتبط:
مهاجرت به کانادا از آمریکا؛ نقش ترامپ چیست؟
رکورد اکسپرس انتری شکسته شد
پنجمین پذیرش منیتوبا در سال ۲۰۱۹ برگزار شد
دولت کبک اولویت را به متقاضیان اسکلید ورکری می دهد که در حال حاضر ساکن این استان هستند
منیتوبا دومین پذیرش کارگر ماهر خارجی را برگزار کرد
در صف انتظار اکسپرس انتری هستید؟ این مسیرهای مهاجرتی به دنبال شما هستند
برنامه اسپانسرشیپ والدین و مادر/ پدر بزرگ ها به مدت محدود افتتاح شد
رونمایی کانادا از پایلوت جدید مهاجرت به مناطق روستایی و شمالی
اولین پذیرش منیتوبا در سال 2019 برگزار شد
تغییرات کلیدی برنامه کاندید استانی کانادا در سال 2018 و تاثیرات آنها در سال جدید

۳ آبان ۱۳۹۹