27

جولای
2019

توافق طالبان و آمریکا بر سر اصول عهدنامه صلح

Posted By : کاناداهوم/ 271

[ad_1]

آمریکا- به نقل از نیوزویک: نمایندگان ایالات متحده و طالبان برای یک گام دیگر به انعقاد معاهده صلح نزدیک شده اند تا اجازه بدهند نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند.
توافقنامه پیشنهادی می تواند اساس خروج کامل آمریکا از افغانستان باشد. کشوری که نیروهای آمریکایی به مدت 17 سال در آن حضور داشته و با جنگجویان طالبان و اخیرا داعش مبارزه کرده اند. طی مذاکرات 6 هفته ای در قطر، نمایندگان دو طرف بر سر اصول معاهده توافق کردند. بر اساس آن، طالبان می پذیرند که از استفاده گروه های افراط گرای بین المللی از افغانستان جهت حمله جلوگیری کرده و با آتش بس و مذاکرات صلح با دولت افغانستان، موافقت نمایند.
زالمه خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات در گفتگو با خبرنگار نیویورک تایمز گفت:
یک مقام ارشد آمریکایی در عین حال تاکید کرد که مذاکرات ادامه دارد و چهارچوب پیشنهادی اولین گام به سوی یک معاهده صلح است.
اگر چه گزارش های هفته گذشته حاکی از موافقت آمریکا با خروج کامل نیروهای نظامی از افغانستان می باشد، اما مقامات آمریکایی ادعا می کنند که جزئیات دقیق در این مورد هنوز مشخص نشده اند. نمایندگان آمریکا همچنین ادعا می کنند که مذاکرات بلندپایه اواخر فوریه سال جاری آغاز می شود و تنها در آن زمان، در مورد جزئیات صحبت خواهد شد.
یکی از درخواست های کلیدی ایالات متحده این است که طالبان مانع استفاده گروه های شبه نظامی از افغانستان برای انجام حملات تروریستی در خارج از کشور بشود. خلیلزاد می گوید که طالبان با این درخواست موافقت کرده و مکانیزم های اجرایی و تضمین های لازم را ارئه کرده است.

[ad_2]