04

مه
2019

بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ثابت نگه داشت

Posted By : کاناداهوم/ 382

بانک مرکزی کانادا با انتشار بیانیه ای در روز 24 آوریل اعلام کرد نرخ بهره را حداقل تا پایان سال تغییر نخواهد داد و این نرخ را در حد 1.75 درصد ثابت نگه داشت. نرخ بانکی نیز متقابلا 2 درصد و نرخ سپرده 1.5 درصد خواهد بود.

رشد اقتصادی جهانی بیشتر از مقدار پیش بینی شده در گزارش سیاست پولی بانک در ماه ژانویه (MPR)، کاهش یافته است. عدم قطعیت در ارتباط با مبادلات و تعارضات تجاری، ثبات فعالیت های اقتصادی را تضعیف نموده و موجب رکود همزمان در بسیاری از کشورها شده است. در واکنش به این امر، بسیاری از بانک های مرکزی سرعت کمتری در اصلاح و نرمال سازی سیاست های پولی خود در پیش گرفته اند. شرایط مالی و تمایلات بازار در نتیجه افزایش قیمت نفت و کالاهای دیگر بهبود یافته است.

انتظار می رود که فعالیت اقتصادی جهانی در طول سال 2019 افزایش یابد و به طور متوسط 3.25 درصد بیشتر از دوره پیش بینی شده باشد که به واسطه شرایط مالی مناسب پشتیبانی می شود. این تقریبا در راستای پتانسیل اقتصاد جهانی بوده و نسبت به پیش بینی های ماه ژانویه توسط بانک، نسبتا پایین تر است.

در کانادا نیز انتظار می رود سرعت رشد در نیمه اول سال 2019 کندتر از آن چیزی باشد که در ماه ژانویه پیش بینی شده بود. کاهش قیمت نفت در سال گذشته و محدودیت های مداوم حمل و نقل، سرمایه گذاری و صادرات را در بخش انرژی محدود کرده اند. در همین حال، سرمایه گذاری و صادرات خارج از بخش انرژی به طور منفی تحت تاثیر عدم اطمینان از سیاست های تجاری و رکود جهانی قرار گرفته است. وضعیت ضعیف در بخش مسکن و پایین بودن میزان مصرف نسبت به پیش بینی ها، به کاهش سرعت رشد کمک نموده است.

بانک مرکزی انتظار دارد که رشد در سه ماهه دوم سال جاری افزایش یابد. انتظار می رود که فعالیت های بخش مسکن با توجه به افزایش رشد جمعیت، محو شدن تاثیرات سیاست های پیشین مسکن و بهبود شرایط مالی جهانی، تثبیت شود. میزان مصرف نیز با رشد قوی در درآمدهای حاصل از اشتغال، پشتیبانی خواهد شد.

خارج از بخش نفت و گاز، سرمایه گذاری با نرخ بالای استفاده از ظرفیت ها تقویت خواهد شد و صادرات نیز با افزایش تقاضای جهانی تقویت خواهد شد.

طبق جدید ترین گزارش سیاستهای پولی بانک مرکزی کانادا، رشد تولید ناخالص ملی در سه ماهه سوم سال گذشته 2 درصد بوده است ولی در سه ماه چهارم آن 0.4 درصد افت کرده و این وضعیت تا ابتدای سال جاری نیز ادامه داشت؛ به طوری که در سه ماهه نخست امسال نیز رشد تولید ناخالص ملی حدود 0.3 درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که در ماه اکتبر 2018 سیاستگذاران پیش‌ بینی کرده بودند تولید ناخالص ملی 2.3 درصد در سه ماهه چهارم سال گذشته رشد می‌کند. به طور کلی، این بانک رشد تولید ناخالص ملی (GDP) را 1.2 درصد در سال 2019 و حدود 2 درصد در سال 2020 و 2021 پیش بینی کرده است.

 


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.