05

مه
2019

اکثر کانادایی ها هنوز نسبت به پدیده مهاجرت و مهاجران دید مثبتی دارند

Posted By : کاناداهوم/ 414

اخیرا طی نظرسنجی جدیدی که موسسه ی Environics انجام داده مشخص شده است که اکثر کانادایی ها هنوز دید مثبتی به پدیده مهاجرت و مهاجران داخل کانادا دارند و تنها معدودی از کانادایی ها مهاجران را معظل ملی کانادا عنوان کرده اند. در این نظرسجی همچنین مشخص شده است که دید کانادایی ها به مهاجران از اکتوبر ۲۰۱۸ تا امروز تقریبا ثابت مانده است.

گفتنی است این نظرسنجی هر شش ماه یک بار و از طریق مصاحبه با ۲۰۰۰ نفر انجام می شود و نظر آنها در مورد مهاجران پرسیده می شود. در این نظرسنجی اعلام شده است که ” طی دو دهه اخیر دید مثبت کانادایی ها به مهاجران بر دید منفی آنها چیرگی داشته است؛ کانادایی ها در مورد مسائلی نظیر تاثیر کلی مهاجرت بر کانادا، و نیز  تاثیر مهاجرت بر نرخ جرایم و اقتصاد این کشور نظر خود را اعلام کرده اند”.

مهاجرت افسارگسیخته است؟ ۵۹ درصد کانادایی ها: خیر

در این نظرسنجی دغدغه های اصلی کانادایی ها هم مشخص شد: اقتصاد، محیط زیست/تغییر اقلیم و ضعف در رهبری حکومت. این دغدغه ها در صدر مسائلی قرار داشته اند که برای کانادایی ها حایز اهمیت بودند این در حالی است که مسائلی نظیر مهاجرت و مهاجران در انتهای این فهرست قرار داشتند.

سن، تحصیلات و درآمد شرکت کنندگان

از طرف مخالفین حزب لیبرال که محافظه کاران از جمله مهم ترین آنها هستند، در رابطه با شیوه کنترل مهاجرت انتقادات بسیاری وارد آمده است و بسیاری احساس می کنند که این مساله یکی از موضوعات اصلی بحث در انتخابات فدرال که در پاییز سال جاری میلادی برگزار می شود خواهد بود.

یکی از نکات برجسته ی دیگر که در این نظرسنجی به چشم می خورد این است که تنها سه درصد از محافظه کاران مهاجرت و مهاجران را معظل اصلی کانادا عنوان کرده اند. نتایج این نظرسنجی در تضاد آشکار با نتایج نظرسنجی Gallup در مورد ایالات متحده امریکاست که در آن، شهروندان امریکایی مساله مهاجرت را در رتبه دوم پس از ضعف در رهبری حکومت به عنوان برترین معظلات امریکا عنوان کرده بودند.

نگرش کانادایی ها به پناهندگان

پاسخ کانادایی ها به برخی از سوالات این نظرسنجی نسبت به اکتوبر ۲۰۱۸ تنها اندکی بهبود یافته است. مثلا وقتی از کانادایی ها پرسیده شد که آیا به نظرشان ” در مجموع، ورود مهاجران به کانادا افسارگسیخته است؟” ۵۹ درصد با این گزاره مخالفت کرده اند در حالی که در اکتوبر ۲۰۱۸ این رقم ۵۸ درصد بود.

کانادایی های ساکن چهار استان آتلانتیک و استان بریتیش کلمبیا بیشترین دید مثبت به مهاجران را داشتند؛ ۶۴ درصد ساکنان این استان ها مخالفت خود را با گزاره فوق اعلام کرده اند. این رقم حاکمی از افزایش ۷ درصدی در این استان ها نسبت به پاییز است.  نگرش کانادایی ها به تاثیرات مهاجرت بر اقتصاد نیز اندکی بهبود یافت؛ یعنی از ۷۶ درصد در اکتوبر ۲۰۱۸ به ۷۷ درصد در ماه جاری افزایش یافت.

این نظرسنحی دریافته است که ریشه ی نگرش مثبت کانادایی ها به مهاجرت و مهاجران مزایایی است که برای اقتصاد به همراه دارد. این نگرش مثبت بیش از همه جا در انتاریو مشاهده شد جایی که در آن ۸۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی موافقت خود را با این گزاره اعلام کردند: “در مجموع، آیا مهاجرت بر اقتصاد کانادا تاثیر مثبتی دارد؟”. البته در آلبرتا این رقم پایین تر از دیگر نقاط کانادا بود و تنها ۷۰ درصد آلبرتایی ها موافقت خود را با این گزاره اعلام کرده اند.

نگرش شرکت کنندگان در نظرسنجی بر حسب سن تحصیلات و سطح درآمد متغیر بود. شرکت کنندگان جوانتر، با تحصیلات دانشگاهی و از سطح درآمدی بالاتر دید مثبت تری به مهاجران داشتند. از سوی دیگر افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که تحصیلات زیر دیپلم داشتند، و افراد متعلق به طبقه کم درآمد به مهاجرت و مهاجران دید منفی تری داشته اند.

به غیر از این عوامل، عضویت در حزب های مختلف سیاسی و هواداری از آنها هم مسلما در نگرش شرکت کنندگان تاثیر داشته است. سه چهارم هواداران حزب لیبرال و حزب سبز مخالف این گزاره که “آیا مهاجرت به داخل کانادا افسار گسیخته است؟” بودند و وقتی صحبت از مزایای اقتصادی مهاجران شد هواداران این احزاب به ترتیب ۸۹ و ۸۴ درصد نگرش مثبت داشتند.

 


گروه کاناداهوم با سالها تجربه در امر مهاجرت تحصیلی و داشتن پرونده های موفق، آماده پذیرفتن متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل و یا مهاجرت به کانادا بوده و از متقاضیان دعوت می کنیم برای شروع پروسه، به صفحه تماس با ما رفته تا با مشاورین و اعضای شورای مشاورین رسمی مهاجرت به کانادا مشاوره رایگان داشته باشند تا بهترین راه را برای آنها انتخاب کنند.